T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KARAMAN / MERKEZ - Karaman Halk Eğitimi Merkezi

Dilimiz Kardeşlik Dili Yetişkin Eğitimi Projesi

2019-1-TR01-KA104-066582 Referans Numaralı Dilimiz Kardeşlik Dili Yetişkin Eğitimi Projesi

 

Dilimiz Kardeşlik Dili Projesini Neden Hazırladık?

             Zorunlu göç ile ülkesini terk eden vatandaşların göç hareketliliğine bağlı olarak hayatlarını devam ettirmeye başladıkları yeni ülkelerde yaşadıkları en büyük sorun o ülkenin anadilini kullanma becerisinde karşılarına çıkmaktadır. Anadilini kullanamadıkları bir ülkede bireylerin hayatlarını idame ettirebilmeleri için gerekli olan ekonomik kaynağa ulaşmaları da zorlaşmaktadır. İş olanaklarından faydalanamadıkları bir ülkede hayatlarını devam ettirebilmeleri için de kişiler suça sürüklenmektedir. Karaman ilinde artan yabancı uyruklu kişi sayısına bağlı olarak elde edilen veriler ışığında bu kişilerin dâhil oldukları başta hırsızlık olmak üzere suç oranlarında artışlar olmuştur. Proje kapsamında yetişkin yabancı uyruklu vatandaşların Karaman iline aidiyet duygularını artırmak ilimizdeki istihdam olanaklarından faydalanabilmeleri adına "Ana dil dışında ikinci bir dilin yetişkinlere kısa sürede öğretilmesi" amacıyla yabancı uyruklu vatandaşların sayısının fazla olduğu Avrupa ülkelerinde "dil problemi" konusuna nasıl bir çözüm geliştirdiklerini yetişkin eğitimi kurumlarında aktif olarak görev yapan personelin deneyimlemesi amacıyla projemizi hazırladık.

Dilimiz Kardeşlik Dili Projesinin Ana Hedefi Neydi?

             Projemiz ile katılımcılarımıza yetişkin eğitimcilerin sahip olması gereken Sosyal değişim, sosyal sorumluluk (vatandaşlık) ve sosyal bütünleşme (alt kültürleşme) alanlarında kendilerini geliştirme fırsatı sunmayı amaçladık. Katılımcılarımız sosyal olay çalışmaları, danışmanlık, sosyalleşme, sosyal grup çalışması, yetişkin eğitimi, personel yönetimi ve toplum gelişimi gibi alanlarda Avrupalı andragologların uyguladığı yöntemleri görme ve dil becerilerini geliştirme fırsatı buldular. Yetişkin öğrenicilere yönelik eğitimsel faaliyetlerde beceri kazanmalarında etkili olmayı hedefledik. Şehrimizde yabancı uyruklu vatandaşların karıştığı suç oranlarını azaltmak projemizle ulaşmak istediğimiz ana hedefimizdi.

Dilimiz Kardeşlik Dili Projesinin Sonuçları Nelerdir?

             Proje kapsamında Karaman Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü, Karaman Rehberlik Araştırma Merkezi ile Ayrancı Halk Eğitim Merkezi Müdürlüklerinde toplamda 12 eğitimcimiz ile Macaristan ve Almanya'da olmak üzere iki tane kurs programına katılmış bulunmaktayız.

 

            Çeşitli nedenlerle ülkelerinden ayrılmak zorunda kalıp; dilini, kültürünü hiç bilmediği yerlere taşınmaya zorlanmış olan mülteciler son yıllarda uluslararası çapta ülkeleri derinden etkileyen kanayan bir yaramız olarak karşımıza çıkmaktadır. Göçe zorlanan mültecilerin yaşadıkları ülkelere entegre olabilmeleri için onların eğitim sürecimize aktif katılımlarını sağlamak öncelikli hedeflerimiz içindedir. Yaşadıkları zorlu hayatlar nedeniyle okuma yazma bile öğrenemeden farklı bir kültürde tutunma çabası içerisindeki mültecileri topluma ancak eğitim ile entegre edebiliriz. Bu anlamda mülteci vatandaşlarımızın örgün eğitimle sınırlı kalmamaları yaygın eğitimde de aktif olarak katılma gereklilikleri bir zorunluluk olarak karşımıza çıkmaktadır. Türkiye göç politikalarını 'güvenlik' değil 'uyum' anlayışı ile oluşturmaktadır. Türkiye'nin göç politikası ile projemiz de parelellik göstermektedir. Karaman İl Göç İdaresi Müdürlüğüne kayıtlı mültecilerle yapılan anket çalışması sonrası kente uyum sürecinde yaşadıkları en büyük problemin''Dil''olduğu ortaya çıkmıştır. Mültecilerin %94'ü Türkçe dil eğitimi almadığını;%6'sı ise Türkçe dil eğitimi aldığını belirtmiştir. Mültecilere izinli veya izinsiz çalışıp çalışmadığı sorulduğunda;%3,6'sının çalışmakta olduğu; %96,4'ününherhangibir işte çalışmadığı cevabı alınmıştır. Görüldüğü gibi mülteci vatandaşlarımızın herhangi bir işte çalışma oranları ile dile hâkim olma oranları doğru orantılıdır. Projemizin gereklilik sebeplerinden biri yetişkin mültecilere Türk dilini kısa sürede öğrenme imkânını sağlamak ilimize entegre olmalarına yardımcı olmaktır. Böylece mültecilerin iş bulma ihtimallerini yükselterek işsizlik oranlarını azaltmayı ve suç eğilimlerini düşürmeyi hedeflemekteydik. İl genelinde öğretmenlerimizle ve idarecilerimizle yaptığımız görüşmeler sonrasında mezun oldukları üniversitelerde gördükleri eğitimin içeriğine yönelik mültecilerle ilgili herhangi bir ders almadıklarını ifade etmişlerdir. Özellikle yetişkin mültecilere dil eğitimi konusunda sıkıntı yaşayan eğitimcilerimizin pedagoji anlamında tam donanımlı fakat androgoji alanında eksik öğrenmelerinin mevcut olmasından dolayı yetişkin mültecilere dil becerisi kazandırma noktasında büyük bir çıkmazla karşı karşıya bırakıldığı aşikârdır. Katılımcılar üzerindeki etkileri;-Kurs faaliyeti sürecinde, öğretmenlerimizin eğitim dışında kalan zamanlarda yapacakları tematik okul ziyaretleri ve kurum ziyaretlerinde kurs merkezi ülkelerin mülteci politikaları ile ilgili politik ve eğitsel yaklaşımları gözlemleme şansı yakaladılar.-Konsorsiyum üyesi3 kurumdan 12 eğitimcinin öncelikli olarak AB vatandaşlığı olgularının artmasına katkı sağladılar ve yapılandırılmış kursta edindikleri teorik ve pratik bilgileri hedef grubumuz yetişkin mültecilerin eğitim kalitesinin yükseltilmesinde kullanmışlardır.-Katılımcılarımızda ırkçılık, yabancı düşmanlığı gibi konulardaki farkındalıkları artmıştır. –Yetişkin eğitimi bilimi (androgoji) alanındaki yeterliliklerini geliştirilmiştir. Yetişkin mültecilerin eğitiminde başarı yakalamış ülkelerde uygulanan eğitim yöntemlerini yerinde gözlemlemişler ve bu izlenimlerini bir öğrenme çıktısı olarak ilimizde yaygınlaştırma imkanı yakalamışlardır.-Yetişkin mültecilere Türkçe öğrenmelerini hızlandıracak yenilikçi uygulamalar geliştirme imkanı yakalamışlardır.-Yetişkin mültecilerin şehrimize adaptasyonunu kolaylaştırmak için eylem planları oluşturma imkânına sahip oldular.-Mesleki vizyonlarını, mesleki eğitim ve öğretim alanındaki yenilikçi uygulamaların geliştirme yeterliliği kazandılar. Mülteci vatandaşlarımız açısından;-Hayatlarını idame ettirmek için gerekli iş bulma sorunun önündeki en büyük engel olan dil problemini ortadan kaldırmış oldular. Böylece suça karışma eğilimlerini azatmış oldular.-Yaşamış oldukları travmanın aile içi travmaya dönüşmesini engellemek için gerekli olan psikolojik desteği alma imkânına sahip oldular.-Eğitim anlamında çocuklarına örnek ebeveynler olarak topluma da örnek vatandaş haline ulaşma şansını yakaladılar. Konsorsiyum üyesi kurumlarımız;-Yetişkin eğitiminde görev alacak personelin hizmet öncesi ve hizmet içinde yetiştirilmesi, tam zamanlı olarak görev alacak personelin hizmet öncesi üniversitelerde yetiştirilmesi gerektiği ve yarı zamanlı personelin ise kısa süreli kurs ve seminerlerle yetiştirilmesi gereği üzerine programlar hazırlama imkânına sahip oldular.-Uygulanacak programlarda yetişkin öğrencinin psikolojisi, toplum sorunları, öğretim yöntem ve teknikleri konularını içine alan planlar hazırlama yetisini kazandılar.-Yetişkin eğitimi kurumlarında çalışan personel yetişkin eğitimi formasyonuna sahip olmalıdır. Bunu sağlayabilmek için bünyesinde halk eğitimi, yetişkin eğitimi, yaygın eğitim anabilim dallarını bulunduran üniversitelerle işbirliği yapılarak formasyon kursları açma fırsatını yakaladılar.-Yetişkin eğitimi kurumları yerel düzeylerde diğer kurum ve kuruluşları teşvik etmek, desteklemek, işbirliğini sağlamak ve ihtiyaç olan durumlarda teknik yardım sunma görevlerini üstlendiler.

Macaristan Eğitim Programı

Almanya Eğitim Programı

Basın Bildirisi

25-10-202225-10-202225-10-202225-10-202225-10-202225-10-202225-10-2022

25-10-202225-10-202225-10-2022

 

25-10-2022

25-10-202225-10-202225-10-2022

25-05-2022

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 25.05.2022 - Güncelleme: 27.10.2023 10:37 - Görüntülenme: 273
  Beğen | 1  kişi beğendi